Yapay zeka ile çocukların bilgiyi edinme yolları dikkat çekici düzeyde benzerlikler göstermektedir.
Kongo da yaşayan avcı_toplayıcı topluluklarda çocuklara genellikle doğrudan direktif vermiyorlar.
Bunun yerine bir gerekçe ile öğrenme fırsatı oluşturup gerekli malzemeleri verip müdahele etmeksizin izliyorlar. Çocukta aldığı geri bildirimlere göre yeniden davranışını düzenliyor. Tıpkı Makine Öğrenmesinde olduğu gibi.
DeepMind’ın AlphaGo programı, antik bir masa oyunu olan Go’da insan rakibini yendiğinde bu program, yapay zeka alanında büyük bir sıçrama yaratmıştı.
AlphaGo önceden yazılmış bir dizi talimat aracılığıyla değil de pratikler ve geri bildirimler yoluyla eğitilmişti.
Bu durum, yeni nesil makine öğrenme teknolojileri ve resmî bir eğitim almayan çocukların yetenek edinme şekilleri arasında çarpıcı benzerlikler olduğunu ortaya çıkardı.
Yapay zeka çalışmalarının amacı biz insanlar gibi öğrenebilen kavrayabilen genel bir yapay zeka meydana getirmek olup denetimsiz öğrenme sırasında makinelerin veriyi, önceden belirlenmiş bir hedef veya net bir yönlendirme olmadan inceleyerek öğrenmesini sağlamaktır.
Bu öğrenme şekli, avcı-toplayıcı çocukların çoğu beceriyi edinme şekliyle paralel.
Kongo Havzası’nda yaşayan Bayaka Pigmelerinin bir alt grubu olan Mbendejele avcı-toplayıcılarının çocukları ise bebek bakma,bıçak kullanma,yabani bitki yetiştirme gibi temel özellikleri 3 yaşına kadar öğrenmektedirler.
Çevrelerini özgürce keşfederek ,taklit ederek öğreniyorlar.
Öğretilerek öğrenme, kesin söylemek gerekirse %6’sını oluşturuyor.
Taklit ederek öğrenme konusunda geliştirdiğimiz büyük kapasite, bize bilgiyi büyük bir doğrulukla aktarmamızı sağlıyor.
Bana kalırsa bu programların çalışma şekli, kendi kendine oynayarak pekiştirme yoluyla öğrenmek, nasıl meraklı öğrenciler yetiştireceğimiz hakkında bize ilham vermeli.
Olabildiğince keşfetmelerine izin vermeli ve ihtiyaçları olduğunda geri bildirim sağlamalıyız.
Çocuklar kendilerine bakanları taklit ederler.
Çocuklar için, dünyayı kendi başlarına keşfedebilecekleri ve başkalarını
gözlemleyerek öğrenebilecekleri bir çevre yaratabilmeliyiz.
Yaşlıların ve çocukların etkileşime geçebildiği bir topluluk alanı,
yaşlıların sağlığına faydalı olabildiği gibi çocuklara da daha çok öğrenme fırsatı
sağlar.
Tabii ki öğretim, matematik gibi karmaşık konuları öğrenmek için gerekli ama eğitim sistemlerimiz pratik yapmak için yeterli alana sahip değil.
Tıp fakültesi öğrencisiyken saatlerce biyoistatistik dersi aldım ve hepsini unuttum.
İstatistiğin neden ve nasıl kullanılacağını ancak araştırmam için gerektiğinde tam olarak öğrenebildim.
Gelecekte çocuklarımızı nasıl bir eğitim ve öğretim anlayışı bekliyor beyin
fırtınası yapmaya başlamalıyız.
İlham almak için, avcı-toplayıcı çocukluğunu ve yeni makine öğrenme
stratejilerini incelemekle başlayabiliriz.
Şahane bir Pazar günü diliyorum.
